En rolig overfart og steile grønne øyer.
Radar, vindmåler, 2 logg/dybdemålere, en mengde sjøkart(draft), ikke mindre enn 8 GPS'er med løst og fast og en AIS. Sistnevnte er et kjekt instrument for en informasjonshungrig(les: nysgjerrig) seiler. AIS eller Automatisk Identifikasjons System er en liten boks alle skip skal ha og en del mindre båter også har, denne sender ut informasjon som: fartøytype, fartøyets navn/kallesignal, tonnasje, posisjon, fart og kurs. Det er et nyttig sikkerhetsinstrument som forteller oss om fartøyer rundt oss, samtidig gir det også informasjon om vår tilstedeværelse til skip og båter rundt oss. Ved en tilfeldighet fant jeg fiskebåten MS Leinefisk på AIS'en. Blandt mannskapet der var en ung kar(15 år) på sin første jobb som sjømann, dette vet jeg fordi John Kåre Hjertø Flusund er min nevø. Jeg kalte opp Leinefisk på VHF'en og snakka en stund med en noe stuss nevø. Han hadde nok ikke ventet å få onkel Trond på VHF'en halveis mellom Nordsjøen og Atlanterhavet. Faktum er at vi hadde ikke vist om Leinefisk uten AIS'en, vi så aldri båten da de var en 25-30 nm Nord om oss. Men hyggelig var det.
Jeg snakket også med skipperen, han sa det var så som så med fisket. Men det sier de jo alltid på radioen, jo bedre fisket er, jo dårligere er rapportene over over eteren. Nåja, vi seilte videre på rom slør mot en ny solnedgang.Onsdag 5 Aug.
Vi haddde en myk start, men det heller skulle ikke vare. Ikke det at vi hadde så mye vær, en frisk bris tror jeg. Al ble sengeliggende gjennom vakten sin, og Bev hadde ikke knytt fast leduken sin. Resultatet ble at han falt ut av køya og endte opp ved skottet på styrbord side og slo skulderen kraftig. Men Bev er tøffere enn meg, en gang hørte jeg at han klaget over en sår skulder, men det var nesten to uker senere. Jeg hadde sytt og klaget hele veien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Hei, om du gir meg en kommentar eller en hilsen blir jeg glad.
Hi, if you give me a comment or just a greeting I would be happy.